Insiktsgivande sommarläsning

9113040812är dels Helena Thorfinns roman Innan floden tar oss, dels artikeln What Do Armani, Ralph Lauren and Hugo Boss Have in Common? Bangladesh i the Wall Street Journal. I den förstnämnda synliggörs de extrema skillnaderna mellan priviligierade exilarbetare (biståndsfolk, vinstmaximerande affärsmän och ambassadpersonal) och den ofta totalt skyddslösa inhemska befolkningen i Dhaka, huvudstaden i ett av Asiens fattigaste länder – Bangladesh. Artikeln i WSJ ger ytterligare kopplingar mellan design och hållbar utveckling ur ett både socialt och ekonomiskt perspektiv och visar hur viktigt det är att stödja kraven på levnadslöner istället för minimilöner. Och hur svårt det är att veta om plagget jag köper håller en etiskt försvarbar kvalitet. Kort sagt något att suga på i hängmattan.

PS. Om du vill läsa artikeln som nämns i föregående inlägg hittar du den här.

 

Det här inlägget postades i Globalt-lokalt, Konsumentmakt/ Consumer power, Lågpris/Cheap och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s