Lär dig betala rätt pris,

och framför allt – inse vikten av att betala det fulla priset för en schysst konsumtion. Just detta uppmanade tågtidningen Kupé till efter att ha intervjuat oss. Och det är just vad Köp dig fri! handlar om. Att få fler att förstå vad ett prylköp innebär för tredje person, som till exempel svimmande H&M-sömmerskor i Kambodja och turkiska textilarbetare som får stendammslungor efter att ha blästrat våra ”slitna” jeans. Att få fler att förstå vad man INTE betalar för i den alltför billiga varan, den vars pris varken rymmer arbetsrätt, en god arbetsmiljö eller ens en lön att överleva på – kort sagt godtagbara produktionsförhållanden. Först när vi till fullo inser detta kan de ohållbara köpmönster som dagens köp-och-släng brytas och ersättas av vettigare alternativ där även de som producerar har chans att leva ett anständigt liv.

Här finns den lilla intervjun i sin helhet: kopdigfri

Det här inlägget postades i Konsumentmakt/ Consumer power, Mediaklipp/ Media clippings och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s