Konsumentmakt, ja tack!

Är du en ”cultural creative” är chansen stor att du också är en så kallad lohas. Begreppet har funnits i USA sedan 1980-talet och börjar först nu komma allt oftare över skandinaviska läppar. Lohas är en akronym för Lifestyle of Health and Sustainability och så benämns gruppens allt fler medlemmar som idag beräknas vara runt 100 miljoner människor. Alla mycket intresserade av till exempel hållbarhet, rättvisa, ekologiska livsmedel, bränslesnåla bilar. De nordiska marknadsförarna har fått upp ögonen för lohaserna och menar att framsynta, engagerade både organisationer, företag och myndigheter måste lyssna på och tillmötesgå dem.

Så här skrev The Times redan 2003: “LOHAS may be the biggest market you’ve never heard of, encompassing goods & services ranging from organic food, energy-efficient appliances and solar panels to alternative medicine, yoga tapes, and eco-tourism.”

Det här inlägget postades i Globalt-lokalt, Konsumentmakt/ Consumer power och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s