Vem i hela världen kan jag lita på?

Igår var Susanne och jag på Mediadagarna i Göteborg för att tala om Köp dig fri!. Vår rubrik var ”Oförskämt billiga produkter döljer alltid en tragedi”, ett ämne som vi berört tidigare här på bloggen. Intressant nog hade en ny aktuell infallsvinkel tillkommit. En som visar att transparens, återkommande favorit i våra resonemang, håller på att bli ett allt hetare ämne.

För i Ekot i onsdags morse – Sveriges Radio, P1 – förekom två helt motsägelsefulla inslag. Det ena handlade om att konsumentmärkningar nu är på väg ut. Många företag vill istället själva bygga in en miljö- och hållbarhetsimage i sina varumärken, som inte ska behöva verifieras av andra oberoende märkningar. Det andra inslaget handlade om raka motsatsen. Om att behovet blir allt akutare av en gemensam köplagstiftning inom EU. Ökande e-handel över gränserna gör att konsumenterna kommer i kläm. Många anser därför att en gemensam europeisk konsumentköplag borde förverkligas. Men det går trögt.

Så vem ska man tro på? Behövs oberoende granskare i köplandskapet? Eller räcker det med företagens försäkringar om att allt är ok? Vårt svar är helt klart. Om nivån ska höjas när det gäller etiskt justa produkter så är kontinuerlig, oberoende granskning nödvändig. Och knappast handlar detta då bara om lagregler och små etiketter med finstilt information. Utan minst lika mycket om opinionsbildning och kunskap. Ett tätare samtal om kvalitet, kan man också kalla det.

Kolla gärna kommentarerna till den första länken ovan – mycket tänkvärt där!

Vill man vara positiv kan man tolka förvirringen i Morgon-Ekot den 7/3 som att diskussionen om saker och kläder nu börjar närma sig den vi länge haft om mat. Där frågor om närproducerat, liksom om krav på råvaror och tillverkning ständigt dyker upp i debatten. Men att diskussionen om saker och shopping ännu är i ett förstadium och därför kan bli så motsägelsefull som i onsdagens P1. Vi håller koll på fortsättningen.

Fotograf: Annika af Klercker/SvD/SCANPIX.

Det här inlägget postades i Från styling till sustainism, Konsumentmakt/ Consumer power och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s